Spijt van uw aankoop? | Lees hier of u uw geld terugkrijgt

Het kan voorkomen dat u iets gekocht heeft, waarbij u in eerste instantie het volle vertrouwen had in de verkoper of hetgeen u gekocht had. Achteraf blijkt echter dat hetgeen wat u gekocht had, niet voldoet aan wat u ervan had mogen verwachten. Het annuleren of ongedaan maken van een dergelijke aankoop, waarbij u zich in de maling genomen voelt, is in sommige situaties mogelijk.

Bedrog

Het kan zijn dat u simpelweg bedrogen bent door de verkoper. Men spreekt van bedrog indien iemand u willens en wetens (oftewel expres) iets heeft verkocht wat niet deugd. Kortom, de verkoper weet op het moment van verkoop al dat het goed dat hij aan u verkoopt niet deugt. Hierbij kan het zijn dat de verkoper u onwaarheden heeft verteld of zaken verzwegen heeft. Ook kan het bij bedrog zo zijn dat er onjuiste gegevens zijn verstrekt, bijvoorbeeld een fout adres of een valse naam.

Dwaling

Bij dwaling is er sprake van een onjuiste voorstelling van zaken. Daarbij moet deze onjuiste voorstelling van zaken zo essentieel zijn, dat u zonder deze onjuiste voorstelling hetgeen wat u gekocht heeft, nooit gekocht zou hebben. Het kan zijn dat de verkoper u verkeerde informatie over het product heeft gegeven, dat de verkoper te weinig of helemaal geen informatie geeft. Bij dwaling wordt er dus een overeenkomst tussen beide partijen overeengekomen op basis van verkeerde of te weinig informatie. We leggen het verschil hiertussen uit aan de hand van onderstaand voorbeeld.

Voorbeeld: Verkeerde informatie

U koopt een auto om hiermee met uw caravan op vakantie te gaan. De auto is goed, maar kan geen caravan trekken. De verkoper heeft dit niet aan u verteld, terwijl hij wist dat dit belangrijk voor u was. Het kan ook zijn dat de verkoper zelf geen goede informatie heeft gekregen en dat hij u daarom verkeerde informatie geeft.

Voorbeeld: Te weinig informatie

U bestelt een proefnummer van een tijdschrift, maar u hebt ineens een abonnement voor een half jaar afgesloten. Dit was u niet verteld. De verkoper moet begrijpen dat u een proefnummer bestelt om iets te proberen, niet om een abonnement af te sluiten.

Onderzoeksplicht

Naast vele rechten heeft u als koper ook enkele plichten bij het maken van een aankoop. Een belangrijke plicht is de zogeheten onderzoeksplicht. Vóór u overgaat tot het sluiten van de koopovereenkomst dient u namelijk zaken te bespreken en te onderzoeken die u bij een aankoop belangrijk vindt.

Voor de bovenstaande situaties geldt dat u ontevreden bent en uiteraard uw geld terug wilt hebben. Zowel bij bedrog als dwaling kunnen wij u van dienst zijn Neem contact met ons op voor een eerste gratis en geheel vrijblijvend advies.